Zaostřeno na obchodní podmínky: Máte je v pořádku?

Provozujete-li e-shop nebo web, prostřednictvím kterého nabízíte služby, měli byste na něm mít také obchodní podmínky. Ty by měly zahrnovat kontaktní údaje, informace o nákladech na dování zboží, poučení o právu na odstoupení od smlouvy do 14 dní, ale také dobu, po kterou zůstává nabídka nebo ceny v platnosti a další náležitosti. Nepřesné, nepravdivé, neúplné či nesrozumitelné obchodní podmínky jsou jasným signálem pro Českou obchodní inspekci – ta může situaci vyhodnotit jako nekalou praktiku nebo úmyslné klamání spotřebitele a uložit provozovateli webu pokutu.

Udělí ČOI pokutu vždy?

ČOI samozřejmě nepokutuje každého za sebemenší nedostatek v obchodních podmínkách. K pokutování dojde v případě, že inspektoři zjistí, že provozovatel e-shopu používá nekalé praktiky a záměrně nakupující neinformuje o určitých skutečnostech, které by mohly ovlivnit jeho rozhodnutí nakoupit. Pokud však inspektor dojde k závěru, že došlo k porušení povinností, může ČOI udělit sankci ve výši odpovídající závažnosti deliktu. V praxi se může jednat o několik tisíc, desítek tisíc, ale také mnohem vyšší částku až do výše 5 mil. Kč. Tu obvykle ČOI uděluje za opakované nebo zvlášť závažné delikty.
Obchodní podmínky umístěte na web takovým způsobem, aby k nim měli uživatelé snadný přístup. Věnujte jim samostatnou podstránku, na kterou se lze "prokliknout" např. z patičky nebo menu.
 

Tápete? Nechte si obchodní podmínky sestavit odborníkem

Chcete-li mít své obchodní podmínky pro eshop či web v pořádku, nekopírujte je z jiných webů a obraťte se na někoho, kdo pro vás dokument sestaví tzv. na míru, tedy s ohledem na specifika vašeho online podnikání. Službu nabízí např. advokátní kanceláře. V případě vypracování odborníkem s právním vzděláním budete mít jistotu, že vaše obchodní podmínky odpovídají platné legislativě. Spousta provozovatelů e-shopů neváhá investovat do marketingu, ladí cenovou strategii, ale za sepsání obchodních podmínek jim je líto utratit. Přitom jsou alfou a omegou každého důvěryhodného e-shopu. Nezapomeňte, že nedílnou součástí obchodních podmínek jsou také reklamační řád, reklamační protokol a formulář odstoupení od smlouvy. Zároveň si ohlídejte aktualizaci v případě, že ve vašem podnikání dojde k určitým změnám (např. změna sídla nebo platebních podmínek).

Článek jsme pro vás napsali společně s bway.cz - magazínem o podnikání a financích.

Publikováno: 03. 12. 2020

Kategorie: ON-LINE Business

Autor: Adam Hájek

Tagy: obchodní podmínky | obchodní podmínky pro eshop