Rozhovor s Milanem z MyShirt

Společnost MyShirt.cz se na českém trhu poprvé objevila v roce 2015. Od této doby dělá radost svým zákazníkům tričky s vtipnými potisky. To, co začalo u dvou kamarádů v kuchyni se rozrostlo do obchodu, který nabízí přes 6 000 motivů a více jak 30 barev a typů textilu. My jsme pro rozhovor odchytli Milana, jehož největší kámoš je termolis pro potisk triček a mikin.

Jak dlouho se věnuješ tiskařině triček? Případně, máš již nějakou tiskařskou historii?

Ve firmě MyShirt.cz/.sk pracuji už skoro 6 let. Přišel jsem do firmy jako úplné “tele” co se týče všeho okolo tisku obecně. Než jsem nastoupil, uměl jsem jen dát papír do tiskárny :-). Postupně jsem se zaučil v přípravě potisků na textil, až jsem po několika měsících zakotvil u svého věrného parťáka - termolisu. Při práci s termolisem, který finálně “zapéká” potisky na trika nebo mikiny je hlavní mít bystré oko, cit pro detail a rychlé rozhodování.

Jak jsem říkal, tiskem jsem byl nepolíben, ale v mém případě se kruh pomyslně uzavřel. Můj otec se v mládí vyučil tiskařem knih a po škole se touto profesí pár let zabýval. V mládí jsem tento obor považoval již za mrtvý, abych se za pár let ocitl na podobné pozici, kterou kdysi zastával on.

termolis pro potisk triček a mikin

Podílel ses někdy na vytváření motivu a máš případně nějaké oblíbené?

K tvorbě motivů jsem se vždycky hrnul s nadšením. Bohužel už ne vždy tak stejně nadšení byli moji kolegové, kteří asistovali u mých prvních grafických pokusů. Díky této práci se mi konečně potvrdilo, že můj cit pro grafické návrhy je téměř na nulové úrovni, a tak se radši soustředím na výrobu a své nápady na návrhy pouze tlumočím nadanějším kolegům. Pokud by si čtenáři snad libovali v nějakých grafických úchylkách nebo se chtějí jen pobavit, tak všechny motivy, na kterých jsem se podílel jsou k nalezení ve složce SarokDesign na našem webu.

Jsou nějaké speciální procedury a přípravy před samotným tiskem?

Každé ráno se všichni společně sejdeme a před začátkem pracovní doby máme za úkol každému v týmu povědět alespoň jedno vlídné slovo….no, kéž by to tak bylo, samozřejmě si dělám legraci. Protože jsme všichni profesionálové, každý ví, co přesně má dělat. Co se týče technologie termolisu, tak před samotným tiskem je hlavně důležité, mít zapnutý lis a pořádně se protáhnout, aby člověku něco neprasklo :-) U digitálního tisku se před tisknutím na textil nanáší speciální vrstva aby byly barvy co nejrealističtější.

Proč v MyShirt.cz netisknete na mikiny fotky? Má to nějaký speciální důvod?

Tisk celobarevných obrázků ve fotokvalitě probíhá na nejmodernějších digitálních tiskárnách, které jsou bohužel tak citlivé, že téměř neviditelné nitky na povrchu látky mikiny mohou, i přesto, že je na nich nanesena speciální vrstva, tisk výsledného obrázku znemožnit a obrázek tak nejde vytisknout v odpovídající kvalitě. Proto používáme na digitálních tiskárnách pouze trička, která jsou pro daný typ tiskáren určena a ve většině případů mají tato trička speciální silikonovou úpravu, která dělá látku příjemnější na dotyk a zároveň umožňuje lepší spojení barvy a látky. Dalším problémem u mikin mohou také být různé kapsy a švy, které díky svému velikostnímu přesahu opět neumožňují tisk v té nejlepší kvalitě.

Dokážeš neznalcovi vysvětlit jaký je rozdíl mezi digitálním tiskem a termolisem?

Digitální tiskárna velmi zjednodušeně funguje jako klasická tiskárna, kterou znáte z domova nebo kanceláře, jen je trochu větší a místo papírů se do ní zasouvají trička. U termolisu je třeba nejdříve potisk vyříznout na plotru do tenkovrstvé fólie, kde se následně manuálně odseparuje vyříznutý potisk a zbytek fólie. Poté se musí úplně přesně potisk přenést na tričko, tak jak je uvedeno na náhledu a jak si ho zákazník objednal.

Milane, a jak vlastně funguje takový termolis?

Termolis způsobuje spojení speciální tenkovrstvé fólie a látky. Za vysokého tlaku a vysoké teploty (cca 180 °C) se fólie na pevno spojí s textilem. Takový potisk tak vydrží při správném zacházení určitě pěkných pár let bez poškození.

Který kousek bychom našli u tebe ve skříni?

Protože vídám ve své práci stovky potisků denně, osobně preferuji spíše trička bez potisku, ale i tak nedám dopustit na jeden ze svých prvních motivů, kteří mi kolegové kdysi fiktivně koupili a nalisovali tajně na tričko, aby mi udělali radost, že se některý z mnou vytvořených motivů prodal. Konkrétně je to motiv, jehož název je všeříkající “Nečum jak chleba z tašky”.

Jak dlouho trvá potisk jednoho trička?

Pokud jde všechno hladce, tak je to v řádu několika minut, ale jsou samozřejmě i složitější zakázky a naši zákazníci umí často přijít s novými nápady a tak se někdy můžeme pohybovat i v desítkách minut než tričko opustí výrobu, přesně tak, jak si to zákazník přál.

Publikováno: 01. 05. 2022

Kategorie: Zajímavosti

Autor: Adam Hájek