Kam umístit zpětný odkaz aneb Dilema nejen začínajícího linkbuildera

Spustili jste vlastní projekt a potřebujete „nahnat návštěvnost“ i jinak než prostřednictvím placené reklamy či sociálních sítí? Zaměřte se na SEO neboli optimalizaci webu pro vyhledávače. Jakmile se přenesete přes první fázi (on-page optimalizaci), čeká vás dlouhodobý proces v podobě tvorby zpětných odkazů (angl. backlink). V tomto článku se dozvíte praktické tipy, jak při linkbuildingu postupovat – a zároveň vám představíme bezplatný nástroj, který vám výrazně usnadní hledání zdrojů pro umístění odkazů.

Co je zpětný odkaz?

Zkušení linkbuildeři nechť prominou a rovnou přeskočí na závěr článku. Pokud však nemáte s budováním odkazového profilu žádné předchozí zkušenosti, seznamte se základními pojmy.

Zpětný odkaz je odkaz vedoucí z jedné stránky na druhou. Nesloží ovšem pouze jako zdroj přímé návštěvnosti (návštěvník se kliknutím dostane na váš web), ale také jako jeden z důležitých hodnotících faktorů, na základě kterých vyhledávače sestavují výsledky organického (přirozeného, neplaceného) vyhledávání.

Zpětný odkaz může mít mnoho podob. Může se jednat o tzv. čisté neboli holé url, tedy adresu stránky jako takové (např. https://www.itmag.cz/ ) nebo o anchor text. Termín označuje slovo či frázi tvořící aktivní odkaz.

V praxi anchor texty rozlišujeme na:

brandové – obsahují název značky (např itmag.cz)

generické – obsahuje určitou výzvu nebo upřesnění (např. klikněte ZDE)

obrazové – odkazuje se přes grafický prvek (např.přes LOGO)

zpětné odkazy s klíčovými slovy v přesné nebo volné shodě (např. IT magazín)

Co je odkazový profil?

Pod pojmem odkazový profil si můžete představit souhrn všech odkazů vedoucích na web. Ačkoliv neexistuje nic jako přesná definice, podstatou je budování přínosných odkazů.

Kvalitní odkazový profil garantuje umístění webu na předních místech ve výsledcích přirozeného vyhledávání (SERP – search engine results page). Linkbuilder by měl budovat odkazy dlouhodobě, spíše průběžně než nárazově a s důrazem na rozmanitost (různé anchor texty, vyvážený poměr follow/nofollow a ostatních kritérií).

Zkušení linkbuildeři oslovují magazíny a umísťují odkazy do tematických textů, přidávají linky do diskuzí a nezapomínají ani na navštěvované, tematické katalogy. Dobrým zdrojem odkazů jsou také sociální sítě.

Kde hledat vhodné zdroje pro umístění odkazu?

Zkušení linkbuildeři vědí, že katalogy jsou minulostí a stejně tak skladiště spam odkazů. Algoritmy vyhledávačů jsou mnohem inteligentnější než před deseti lety a umí rozlišit, zda je odkazový profil přirozený, nebo naopak umělý – zaplacený. Placeným odkazům se sice při budování špičkového linkprofilu nevyhnete, ale vždy existuje způsob, jak docílit maximální přirozenosti.

Hledání vhodných zdrojů pro umístění odkazů je mravenčí práce. Ví to i nadšený hudební linkbuilder a programátor Jirka Kynčl, který si zjednodušil pravidelnou tvorbu odkazů online aplikací s příznačným názvem Kam dát odkaz.

Práce s nástrojem Kam dát odkaz je jednoduchá. Staří zadat klíčové slovo a aplikace obratem vyplivne seznam webů, které se na něj umísťují na zajímavých pozicích. Celkové vyhodnocení usnadňují i následující kritéria: příslušnost webu k určité kategorii a procentuální rank. Podívejte se na příklad práce s nástrojem a bude vám vše jasnější.

Autor online nástroje pro vyhledávání webů vhodných pro umístění backlkinků provozuje projekt Nanastroj.cz a sám aplikaci aktivně využívá.

Závěrečný tip pro linkbuildery: Každý kvalitní zpětný odkaz zdarma se hodí – a vy ho můžete získat podpisem petice SEO je analytika, ke které se připojil i Jirka Kynčl. Podepište ji z mailu na doméně, na níž provozujete web a backlink je váš.

Publikováno: 24. 10. 2019 / Aktualizováno: 31. 05. 2023

Kategorie: Nezařazené

Autor: Adam Hájek